MALTA

Onsdag kväll och jag är äntligen i fas med bloggandet. Nästan i alla fall, jag ska såklart återberätta vad vårt nya land har erbjudit oss dessa tre dagar.

Vi överlevde (såklart) båtresan! Otroligt lättad och förväntansfull gick jag ner till bildäck. Jesper däremot var lätt blek och MYCKET nervös för att köra av båten och ut i trafiken som vi hört ska vara hemsk (plus vänstertrafik). Men det gick ju BRA även det. Vi hittade hotellet och till och med en parkering nära utan minsta problem. Trafiken var lugn (ingen rusning på söndagar) och låga hastigheter. Har dock sett både rusning, krockade bilar och idag en tjej som blev påkörd (det gick bra men chockad måste både hon plus föraren blivit) efter söndagens lugna tur.
Hotellet vi bor på är ett trestjärnigt stort komplex. Två pooler ute och en inne och några hundra meter till havet. Det har nog varit rätt fint nån gång men nu lite nergånget och sunkigt. Men det är billigt och vi har det gott. Vi har ett kök så lunch har vi fixat här inne. Skönt att inte sitta på restaurang varje måltid och det blir ju billigare att laga eget förstås!
I Bugibba där hotellet ligger är det väldigt turistigt och måååånga många britter håller till här. Kanske ytterområdena är bättre, vet jag inget om men just här vill vi inte bo.
Och det ska vi inte heller för i morgon tar vi vårt pick och pack härifrån och flyttar in i vårt nya hem i Birkirkara. En 140kvm maisonette, en lägenhet med egen ingång från gatan, helt sprillans ny inklusive garage (skönt med tanke på svårigheter att hitta parkeringar med vår stora bil)!
Inte alls vad vi hade tänkt egentligen, standarden hade vi nog tänkt dra ner på rejält för att hålla ner hyran tills vi vet vår budget lite bättre. Men det fanns inte mycket att välja på och av de tre vi tittade på i måndags fick det bli denna. Har missat att ta några bilder på den ännu, men det kommer.
Landlorden (hyresvärden) var en jätte trevlig och otroligt tillmötesgående maltesisk kille i vår ålder. Han var glad att få in en lugn barnfamilj (barnen klättrade dock på väggarna när vi var där) istället för fyra ungkarlar (läs festprissar;-) ) som skulle titta på den dagen efter. Så att soffan var för liten och att det saknades en köksstol och en säng var inget problem utan det shoppade han in nytt åt oss. Idag tog han dessutom en semesterdag för att kunna åka runt med J och handla mer husgeråd, hjälpa oss med internet- och tv-abbonemang, visa var vi fixar utemöbler, mm. Han tog dessutom med maken till skolan där barnen kommer börja så vi har fått först kontakt där. Känns lite för bra för att vara sant, så jag kan inte riktigt låta bli att klura på vad som är haken!?
Våra dagar här har hittills bestått av poolhäng, bilåkande i mäklarens lilla bil runt om på ön, kontraktskrivning, restaurangbesök och varma (lite väl) nätter på 6e våningen av vårt hotell (ac funkar icke). Det är sol sol sol som gäller på dagarna och varmt så det räcker men det är ännu inte hett. Kvällarna är fantastiska. Idag tog vi middag nere på strandpromenaden och myste sen på den lilla stranden som finns här. Avslutade med kaffe, whiskey och glass innan solnedgång och promenad hemåt.
Iris kommentar värmde rejält och fick allt att kännas ännu mer rätt:

”Jag kommer alltid minnas den här dagen, det är en jätte lycklig dag!”

Livet är gott❤

Det här inlägget postades i Äventyr, Barn och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.